【香港家書@20220115】疫苗可預防疾病科學委員會主席,港大兒童及青少年科學系講座教授 劉宇隆 教授
2022-01-15

疫苗可預防疾病科學委員會主席,港大兒童及青少年科學系講座教授 劉宇隆 教授——冀農曆年前後 再多30萬70歲以上長者接第一劑疫苗

*標題由編輯所加

致2022年港大醫科畢業生:

轉眼又快到你哋完成六年醫科課程嘅日子,喺過去10個月嘅兒科課程中,同你哋一齊渡過香港應付新冠疫情嘅艱辛歲月,感受良多。因為今年七月你哋都會成為醫生,走在最前線,為市民服務,所以我過去10個月盡量使到你哋落手做醫生會做嘅嘢,以便學以致用。並且學會獨立評估瞬息萬變的資訊,向病人作適當輔導及推介。當然我用新冠疫苗作為這種教學的切入點,係要訓練你哋用正反兩方來思考問題,避免偏頗。新冠疫苗嘅資訊,變化萬千,尤其是變異病毒株不斷出現,增加學習嘅可能性,明白知識是天天新,要不懈努力。 Omicron喺過去兩個月席捲全世界,更是學習的良機。

你哋可記得,我將你哋每組學生分為正反兩邊,然後辯論以下三個關於新冠疫苗嘅問題。第一是打還是不打新冠疫苗,第二是打復必泰還是科興,第三是打還是不打加強劑。當然辯論前,我已電郵給你們一些基本資料,包括我向不同醫學組織及學校老師家長嘅講解錄音,當然你哋亦學會自己上網搵最新嘅訊息。

喺辯論嘅過程,你哋學到所有事情都要睇正反嘅意見,學會明白體諒同你持相反意見嘅人。就好似點解咁多人,尤其是70/80歲嘅老人家唔願意打疫苗,我哋要明白佢哋嘅憂慮困難,幫助佢哋克服障礙。唔肯打疫苗嘅原因眾多,好似擔心副作用,又覺得自己一把年紀,百病纏身,街都唔去,不打也罷; 但最近Omicron喺社區傳播得好厲害,還感染到老人家年幼嘅孫仔孫女,要入醫院,似乎又啟動不少老人家去打疫苗嘅動力。

至於打邊隻疫苗,你哋亦明白全世界冇幾多地方好似香港咁,可以任由市民選擇打邊隻。喺辯論過程中,你哋明白復必泰及科興疫苗都通過世衛批核,兩隻疫苗都有其好處及不足之處,復必泰能引發比較高嘅抗體濃度,但亦因而有較多不良反應,包括心肌炎,尤其是青少年男生,接種第二針有較高發生機會,所以打針後需要休息,不能運動一周。相反科興引發嘅抗體濃度比較低,但亦因此比較少不良反應,完全無心肌炎嘅風險。你哋要學識向市民耐心解說,俾佢哋自由選擇打邊隻疫苗。尤其是係Omicron主宰嘅時代,要耐心解說疫苗嘅主要功能係預防重症及死亡,最終打邊隻疫苗都不能有效預防感染Omicron,但兩隻疫苗都可以引發T細胞反應,大大減少重症及死亡。所以主要訊息是未打針嘅市民應盡量快打,打邊隻都可以,尤其係有五十多萬位 70歲以上嘅長者還未打第一針,如不幸感染,引發重症及死亡的機會比已打針嘅長者,多10幾20倍。我希望在農曆年前後,再有30萬70歲以上長者能打到第一針,以應對Omicron喺社區未來幾個星期大規模傳播嘅風險。

至於加強劑,在辯論中,你哋都明白基本完成接種,復必泰是兩針,科興是三針,因為科興引發嘅抗體濃度比較低,所以三針後才算完成基本接種。故加強劑係第幾針係視乎邊隻疫苗。但係Omicron嘅出現,已使到大家明白不論打加強劑與否,最後都會感染Omicron,即係打兩針或三針復必泰或科興都會受感染,所以我哋應向市民耐心解說打針係預防重症及死亡,我哋冇可能永續用加強劑去防止感染,因為接種了第三針復必泰防止感染Omicron嘅抗體,在兩三個月已經降低到不能防止感染。所以社會要學曉聚焦預防重症死亡才是走出大流行嘅方向,與病毒共存的大前提是提高疫苗接種率至全民,從而將新冠肺炎原先兩個百分點嘅死亡率,減低到千分之一以下,咁樣就唔會壓垮醫療系統,社會及經濟活動都有機會復常。香港便具備新冠肺炎由大流行轉為風土病嘅條件。

最後我要提醒大家,今日非洲有八成以上嘅人都未打第一針,所以地球村係唔會步出大流行,因為好快會喺非洲出現另一款變種新冠病毒,可能唔止比Omicron更具傳染力,還更高致病性,Omicron是上天給我們一個結束大流行的機會,這機會轉眼即過,所以我哋一定要幫非洲嘅兄弟姊妹盡快打針,我哋不好再計劃打第四針,每日食三餐已是足夠,應該比非洲嘅人食第一第二餐。 同學們,互勉之。

劉宇隆

2022年1月15日

【聲音完全版】


【香港家書】

香港電台第一台FM92.6 - 94.4​星期六早上九點至九點二十分

主持:陳顥之、張鳳萍
編導:陳顥之、張鳳萍
監製:林嘉瑜

學者、議員、官員及社會人士透過書信形式,分析社會現象,細訴個人感受。

專題分類:專題文章
發表評論

最新專題